kawan kawan Kak Zu

Tuesday, June 28, 2011

aku dulu-dulu...anak -anak ku sekarang

minta maaf yer..saya menggunakan ganti nama 'aku'..saya sedang bengang semasa menaip entry ni..

aku dulu
mengaji quran/muqaddam kat umah tok iman kampung
berjalan kaki meredah lorong lorong kecil di hujung kampung

anak-anak aku sekarang
mangaji kat rumah, aku ajar sendiri
puas pujuk nak hntr mengaji rumah ustazah menangis muncung  tak mahu pergi

aku dulu
mengeja dari alif ba ta sampai wa tam mat ka li ma tu rab bu ka syid khon
berkali kali sampai betul betul faham

anak aku  sekarang
senang sangat dah ada "Iqra" membaca cara mudah
itu pun nak baca lebih kurang saja

aku dulu
balik sekolah,makan,mandi terus bersiap pergi mengaji
emak aku hanya suruh sekali sahaja

anak-anak aku sekarang
nak menagji waktu malam
aku panggil sampai nak terkeluar anak tekak
datang nyer tidak...

aku dulu
sampai rumah tok guru
tolong sapu sampah di halaman
penuhkan air ditempayan

anak anak aku sekarang
quran dan muqaddam pun aku yang tolong amik kan

aku dulu
di marah di herdik dicubit
masih lagi kerumah tok guru keesokan hari

anak-anak aku sekarang
baru tegur baris panjang pendek
dah merajuk takmau habiskan bacaan

aku dulu
sebelum mengadap tok guru
sepuluh kali pederas bacaan

anak anak aku sekarang
duduk depan aku baru nak selak helaian
baca lagilah lintang pukang


aku dulu
berebut rebut nak jadi orang pertama di panggil tok guru

anak anak aku sekarang
abang tolak adik,adik tolak kakak
semua nyer nak baca paling belakang

aku dulu
cepat cepat nak katam Al Quran

anak anak aku sekarang
tak terasa apa apa pun bilamana masih belum menamat kan bacaan sebuah Al Quran

Aku..
dulu dan sekarang
tak pernah berenggang dgn Al quran
masih lagi mengadap tok guru walaupun dah berumur 38 tahun
masih lagi merindui tunjuk ajar guru ku
jikalau sehari tidak membaca al quran terasa setahun lama nyer
terasa kosong jiwa ku
terasa rindu yang teramat sangat dengan baris baris kalamullah

mengapa anak anak ku tak boleh menjadi seperti aku

ketahuilah anak ku dengan membaca Al Quran jiwa kita menjadi tenang
dengan mengamalkan Al quran juga kubur kita akan menjadi cerah kelak

bacalah Al Quran wahai anak anak ku

No comments:

Post a Comment