kawan kawan Kak Zu

Tuesday, August 9, 2011

salam Ramadhan wlupun dah 10 hari berpuasa

Salam Ramadhan buat kawan kawan semua.Maaf kerana sudah masuk hari yang ke10 baru saya berkesempatan utk mengucapkn.bila masuk jer Ramadhan yang pertama rutin harian saya berubah jadi lain dari hari hari biasa.Bermula 1 puasa saya telah menghadirkan diri utk bertadarus bersama2 kawan di surau.bermula pukul 8pagi sampai 11.45pagi saya berada di surau.sampai rumah terus amik Anis dan Afiq kat tadika.terus ajar afiq mengaji.bila bulan puasa ni saya ajar sekejap sahaja.badan penat sangat.nnti lepas raya pengajian akan berjalan seperti biasa balik.

Selesai ajar afiq ngaji terus amik Dekna kat sekolah pulak.Pastu saya akan tidur sekejap.tak lama pun dlm 1 jam dah cukup.bangun,mandi dan sembahyang zohor.lepas solat saya pegang mesin jahit pulak.cuba utk menyiapkan baju2 raya anak2 dan emak saya.setakat ni 3 pasang dah siap.hehehe ada lagi 4 pasang yng perlu saya siapkan lagi.pukul 4ptg saya dah mula masuk dapur.memasak juadah utk berbuka.dlam bulan puasa ni jgk saya ambil upah memasak utk kawan saya yang berkerja.mangkuk tingkat gitu.tak bayk pun masakkan utk 3 jenis lauk jer ..sebenar nyer nak memasak tu xder masalah cuma nak pikir resepi apa tu yang pening kepala.hari2 otak ligat nak cari idea nak masak apa.selalu nyer 6 pm dah siap masak dan hntr umah kawan saya tu.lepas solat asar bergegas cari kuih muih kat pasar ramadhan pulak.selalu nyer saya beli 2 jenis kuih utk berbuka nanti..itu pun kadang2 tak habis pun kami anak beranak makan.

Malam.saya akan bersolat teraweh kat surau berhampiran rumah.bila encik suami xder ni saya lebih selasa ke surau dari ke masjid.kat masjid kadang2 susah nak cari parkir.kadang2 buat 20 rakaat..kadang2 8 jer.ikut kemampuan.kadang2 pergi ngan anak2..kadang2 pergi sorang .budak2 ni ikut mood diaorng.bila balik dari surau mata dah nak terkatup jer.makn2 minum2 skit dah nak tido.kadang2 en suami call pun xlarat nak bercakap dah.

Pukul 4.15 pagi saya dah bangun utk siapkan sahur pulak.sempat jgk bersolat tahajud 2 rakaat.sementara tunggu nasi masak.selalu nyer utk bersahur ni ala kadar jer..telur kicap pun dah cukup.sesudah subuh saya akan ke pasar pulak.dpatkan dua tiga jenis ikan utk stock 3 hari.sebelum pergi saya dah suruh anak2 mandi ,berpakaian sekolah dan solat subuh siap2.senang bila saya balik dri pasar nnti kejutkan diorang dan hntr ke sekolah jer.balik dari hntr dekna dan angah kat sekolah..sidai baju dulu.kuis2 sampah sikit.klu sempat mop lantai sekali..klu x smpat biarkan jer..bila sempat buatlah..rumah kita kannnn..sapa nak marah.kejutkan anis plk utk ke tadika.8 pgi hntar anis dan saya terus ke surau utk bertadarus.begitulah perjalanan hari saya sehingga hari yg ke10 berpuasa ni.sampai kan nak update blog pun tak sempat.malam ni saya dpat update blog kerana saya tak ke surau bersolat teraweh..psssstttt bulan sudah terang uuuuu..hik hik

walaupun dah nak masuk hari yang ke 10 berpuasa saya belum berkesempatan sekali pun ber buka dgn encik suami.hari per1 puasa dia dah travel ke tempat kerja.cuma sempat bersahur sekali sahaja.sedih kan..tpi saya redha..ini bahagian saya.pesanan utk suami ku..kami bersabar utk bersama abang pada hari ke16 ramadhan dan kami semua merindui abangselalu ,muahhhh..












1 comment:

  1. tiba2 air mata bergenang bila part tak dapat berbuka dengan suami..hahah walhal intan pun awal2 hari tu berbuka dgn hadif je, bahagian kita kan kak... cuma kenangkan yang best2 aje..hahahah insyaallah raya nanti hubby intan bercuti...itulah pengubat hati..kekekek

    selamat berpuasa kak zu, semoga ibadah kita diterima allah..

    ReplyDelete