kawan kawan Kak Zu

Sunday, October 9, 2011

jiwa kacau...

Assalamualaikum

Hari ni saya nak cerita satu benda
bukan benda lah tapi satu perkara
sebetul nye perkara ni dah lama saya rasa
tapi baru hari ni saya terperasan
cerita nyer macam ni... sebelum ni saya selalu heran
bila orang kata dia moody bila "benda" tu datang
"benda" tu yg saya maksud kan ialah "haid"
atau pun period

yang saya perasan ler kan
kalau lagi sehari atau pun 2 hari sebelum period
saya akan rasa macam macam rasa
rasa tu bercampur baur
rasa bosan,kesunyian kegersangan,keseorangan
rasa macam tak berguna,tak di hargai
dan yang paling teruk rasa tak di sayangi
pastu kan rasa nak menangis sorang2
teruk kan
dan yang paling membuatkan rasa ni semakin teruk
bila takder siapa boleh diluah kan apa yg saya rasa tu
bila pak megat telefon dpt lah luah kan
sedikit apa yang saya rasa
tpi tak semua nyer dpt di luahkan
sebab pak megat pun nak dengar pasal anak2 juga
nak tahu perkembangan kucing merah dan anak2 merah lagi
mana nak cukup masa klu nak cerita masalah saya sorang jer
itu baru cerita sebelum period datang

bila period dah datang lagi teruk tau
sentiasa rasa nak marah jer
pantang ada benda tak kena mulalah nak beleter jer
yang jadi mangsa mestilah anak anak
semalam lepas balik dari supermarket
lepas beli barang2 nak buat spegeti
bila masuk kat dapur tengok atas meja ada cawan cawan kotor
pastu pulak bila tengok kakak relek jer tgk tivi
sambil lunjur kaki
bengkek hati saya tuhan yg tahu
padahal saya keluar rumah pergi beli barang2 dia juga
selain belikan barang2 masakan
saya juga belikan dia seluar tracksuit dan selipar baru
jadi apa salah nyer tolong saya dgn buat kerja2 rumah sikit
saya dah start berleter
kakak bosan terus dia bangun capai cawan2 kotor letak dlm singki
tu baru satu bab

bab kedua pula bila saya suruh anak2 solot magrib
sorang pun tak peduli apa yg saya suruh
dekna lagi teruk bila nak tunggu pukul 8 mlm baru nak buat
bila saya pandang muka dia dia buat2 tak pandang saya
sakit lagi hati saya
bila dah berkali kali suruh tak bangun2 juga
mulalah jari jemari saya nak mencubit jer
dan mangsa nyer adalah dekna juga
sbb dia pergi menyorok dlm bilik sambil buat muka
angah dan anis selamat sbb diaorang cepat2 pergi amik wudud

hari ni lagi teruk tahap bebelan saya
sampaikan saya sendiri dapat rasakan "teruk nyer aku hari ni"
tapi rasa nak membebel tu tiba2 jer datang
tempat membebel semesti nyer kat dapur
dapur pulak dekat dgn tempat tivi
angah dan kakak kat depan tivi
dekna dan anis plk hilang entah kemana
kata nyer nak hntar hadiah hari jadi kat kawan depan rumah
tapi dgn depa dua orng sekali melepak kat rumah jiran tu

mula2 angah kena bebel
sbb dah dua hari saya suruh dia kemas bilik tidor dia sendiri
selalu beri jawapan sekejap
tapi selalu tak kemas pun
sampai lah hari ni masih tak berkemas jgk bilik dia
saya dah tak leh nak sabar
saya cakap kat dia klu dia tak mau kemas bilik
saya akan buat bilik dia macam stor
saya akan letak barang2 ayah yang ada dlm kotak
pun angah buat dek juga apa yag saya suruh
pantas saja saya amik kotak barang2 pak megat
letak dlm bilik dia
puas hati saya dapt buat angah sakit hati
hahaha teruk kan saya ni
ni semua gara2 "datang period"
nnti2 bila mood saya dah ok saya tarik balik kotak tu keluar
tengok!! betapa membuang masa dan tenaga nyer saya
jgn slah kan saya salah kan period itu
dia yang buat saya jadi tak menentu sehari dua ini

wahai anak2 ibu maafkan lah ibu mu ini
ibu tak dapat nak mengawal diri
makin tua ni makn menjadi2 plk peel diri ibu ini

ptg tadi masa hantar kakak ke hostel
masa kakak salam dan cium pipi ibu

saya bisikkan kepada kakak
bahawa kakak balik tersilap hari
terkena waktu ibu datang bulan
asyik kena leter jerlah

kakak jawap.."dah agak dah"

No comments:

Post a Comment