kawan kawan Kak Zu

Tuesday, March 6, 2012

makan apa ????

Dah lama tak boh gambar makanan kan..sejak tinggal 3 beranak ni mmg jarang masak .selalu beli lauk jer .dekna dan anis makan tak banyak..tu pun ber suap..kalau tak suap alamat tak makan ler bebudak 2 orng tuh..sejak angah masuk asrama ni mmg nmpak sangat pemalas nyer budak2 dua orng tu nak suap sendiri..tapi kalau pak megat aka mr fred balik barulah aku terhegeh2 pergi pasar.baru nak beli ikan ayam sayur dan ntah apa2 lagi...punye ler lama tak masak sampaikan bawang pun dah jadi pokok...hahaha

ok lah baru2 ni mr fred ada balik..tapi masa aku taip entry ni dia dah pergi kerteh semula sebb kena renew pasport dia.kata kalau tak renew alamat tak lah naik laut..tak naik laut kalu soruu pun miss lah jawap nyer..walaupun tak puas lagi mengulit ngan suami tersayang dan tercintha aku relakan kan jugak la dia gi kerteh..eleh 3 hari jer cik leha oiii...pastu boleh mengulit balik...hehe

oklah kita tunjuk sikit apa yang aku masak sempena nak jamu perut suami tersayang (lagi sekali hehe)
mak aku pernah cakap nak suami sayangkan kita kenyang kan perut dia dulu.bila perut dia dah kenyang nak ngayat apa pun tadak masalah punyer..aku target jubah bermanik kaler hitam selai lagi bulan ni...boleh kan bang kan.. kan..tapi bab aku masak tu mmg ikhlas tau..masak penuh kasih sayang lagi tau...


ini kari ikan nyok nyok campur dengan bendi.ikan cuma dua ketul tapi boleh makan sampai ke malam

ayam goreng.sorang 2 ketul.klu ada kakak dan angah tak cukup banyak nih..

sambal belacan cair ,ulam timun dan tomato.pak megat menjak dua menjak ni suka makan tomato mentah..patut lah aku tengok kulit muka dia lawa jer sekarang nih..aku jelessssss..sambal belacan tu pak megat kata tak sedap.mungkin sebb guna belacan lain kot.


alhamdulillah syukur dengan rezki yang Allah berikan..bersederhana dlam urusan harian lebih2 lagi dlam menjamu selera..ada kari,sayur.dan ayam goreng cukuplah..klau bayak2 jenis pun tak tahu nak makan mna satukan...


ini masakan ku pada hari kedua pak megat balik..asam pedas tumis ikan pari..tengok pak megat tak sabar2 nak makan..tak sempat nak snap gambar..lapar bebeno ler tuh...

ikan sardin goreng..cakap betul..memmg dah lama aku tak beli ikan ni.klu beli pun utk buat kuah laksa jer.tapi hari tu tengok ikan ni kat pasar cantik2 jer.aku pun angkut 4 ekor besar2.korang tahu berapa ringgit???..ha dekat 10 ringgit tau..mahai kemain..tapi berbaloi sbb isi dia rasa manis jer..



ulam ulaman.semua nyer lebihan semalam kecuali terung tu.beli terung sebiji ,sebelah taruk dalam asam pedas dan sebelah lagi rebus buat ulam.

ni sambal belacan guna belacan baru.belacan melaka kawan aku nama ina yang bagi.dia ada 4 keping jadi dia bagi aku 2 keping..pak megat kata barulah terasa sambal belacan..dia punya bau perghhhh..masa pak megat g masjid malam tu dia kata jari dia masih lagi bau belacan..tulah bahana makan nasi petang sebelum pergi masjid ..hahaha

mak mentua lalu belakang pun tak perasan nih..

No comments:

Post a Comment